de eerste werkweek ;) - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Yura Laar - WaarBenJij.nu de eerste werkweek ;) - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Yura Laar - WaarBenJij.nu

de eerste werkweek ;)

Door: Yura

Blijf op de hoogte en volg Yura

03 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Hoi allemaal,

Hier een wat uitgebreidere update vanuit Zuid Afrika! Ik heb braaf iedere dag bij kunnen houden wat ik heb meegemaakt ;) ook zal ik proberen om wat foto's erbij te plaatsen, zodat jullie een wat beter beeld krijgen van wat ik hier allemaal meemaak :)


Vervolg donderdag
Vanmiddag heb ik mijn middag op de playground gehad. De kinderen waren touwtje aan 't springen. Mij leek het leuk om er een liedje bij te zingen, dus wilden we het liedje van beertje beertje draai eens rond aan ze gaan leren. We hebben er een Engelse vertaling van gemaakt ( zie filmpje als het lukt om deze te posten )
Vanavond voor het eerst geholpen in mijn huisje, St. Thérèsa. Dit is het meidenhuis met zes meiden in de leeftijd van 4-14 jaar. In de avond bestaan mijn taken uit het in bad doen van de twee jongsten, eventueel helpen met huiswerk van de oudsten en met ze spelen. Eigenlijk doe je dit van vijf tot zes, maar de huismoeder probeert je zo lang mogelijk te houden ;). De eerste avond ben ik rond kwart voor zeven gegaan.
Vannacht werd ik om half een wakker, ik hoorde getrippel langs de muur. Denise had net een verhaal verteld over kakkerlakken en hoe zij lopen, dus ik wist genoeg ... Twee andere meiden wakker gemaakt en vanaf het moment dat ik ze riep, was de 'kakkerlak' stil. Uiteindelijk heb ik dus geen idee gehad wat het was, misschien maar beter ook.

Vanochtend ging de wekker om zes uur, vroeg! Om zeven uur werd ik verwacht bij mijn huisje. Ik heb de jongste twee weer gedoucht en nog even met ze gespeeld. Ze vinden het erg leuk om papegaaitje leef je nog te spelen. Vast geleerd van andere Nederlandse vrijwilligers ;) om acht uur start school, voor mij dus de daycare. De dag begint met liedjes zingen. Hier valt op dat de kinderen erg ritmisch zijn! Leuk om te zien hoe ze al mee bewegen op de liedjes. Hierna is het tijd voor de knutselactiviteit. De kinderen leren knippen en plakken. Ze vinden het nog wel lastig om de lijm aan de goede kant van het uitgeknipte plaatje te plakken ;)
Om tien uur krijgen de kinderen een boterham en wat drinken in een soort van aula. De vrijwilligers hebben dan kort pauze. Om half elf gaat de les weer door met spelen, zowel binnen als natuurlijk buiten. We hebben heerlijk in t zonnetje gespeeld tot twaalf uur. Op vrijdag zijn wij altijd om 12 uur klaar met werken, omdat vrijwilligers vaak uitstapjes maken in de weekenden. We wilden eigenlijk naar street market gaan, maar Willy ( taxi chauffeur van hier ) vertelde ons dat we daar beter een dag tripje van konden maken. Dat gaan we dus zaterdag doen. Vanmiddag hebben we een ventilator gekocht voor de warme nachten hier, erg fijn om er een te hebben :) en verder hebben we verjaardags foto's gemaakt. Enkele vrienden en/of familieleden zijn/waren jarig, dus het leek ons leuk om happy bday te knutselen, de kinderen ballonnen te geven en hiervan een foto te maken. Dit hebben we geweten ... De kinderen kwamen op ons afstormen toen ze de ballonnen zagen en het was dan ook lastig om deze nog even vast te houden. Ze waren echt super enthousiast ! Gelukkig wilde een juffrouw ons helpen om alle kinderen in een groepje te zetten en te laten lachen naar de foto. Je snapt het, de ballonnen waren interessanter. Ondanks dat is de foto erg leuk geworden, vond je ook niet jarige Renée ?!

Zaterdag
Vanochtend werden wij vier, jo-Anne, marissa en Mayke , om 9 uur opgehaald om naar de Victoria street market te gaan en naar Ushaka. Oftewel we gaan winkelen! Bij de street market konden we souvenirs shoppen en natuurlijk afdingen. We hebben uiteindelijk 2.5 uur rondgelopen en leuke souvenirs gekocht! Vervolgens gingen we naar ushaka. Dit is een soort van winkelstraat aan het strand. De prijzen van de souvenirs lagen een stuk hoger hier. We hebben heerlijk over het strand gelopen met uitzicht op het stadion van Durban. Natuurlijk hebben we ook even een duik genomen in de zee. De watertemperatuur was rond de 26 graden en wij waren de witste personen in de zee. Er werd zelfs aan ons gevraagd of we op de foto wilden met een donkere vrouw! Dit leverde duo penotti foto's op ;). We hebben hier een lekkere hamburger gegeten en zijn rond zessen huiswaarts gekeerd. Toch leuk om na zo'n dagje zonder kinderen ze weer te zien.

Zondag
Vandaag hebben we een dagtripje gemaakt genaamd the zulu experience. We werden opgehaald door een echte zulu vrouw en meegenomen naar haar huisje. De weg hier naartoe werden we welkom ontvangen door allemaal buurkinderen. Ik had meteen een 'vriendje' , een jongetje die me niet meer los liet gedurende de hele dag. Eerst hebben we geholpen met het bereiden van de pompoenbladeren welke we later die dag zouden gaan eten. Vervolgens nam ze ons mee door haar dorpje. Alle kinderen liepen met ons mee, hand in hand. Hoe zweterig onze handen ook werden, mijn 'vriendje' liet m'n hand niet los. Na anderhalf waren we weer terug bij haar huisje, waar we een zulu dans en zang voorstelling kregen van alle kindjes. Uiteraard moesten we zelf ook mee doen ;) tot slot kregen we een typische Afrikaanse maaltijd voorgeschoteld: gebakken mais met pompoen en de pompoenbladeren. Het was vrij zout en veel, maar vooral de bladeren waren lekker. Het was een hete dag maar wel leuk om eens te zien hoe de mensen hier leven.
Vanavond wildem we pannenkoeken eten, lekker Hollands. Alleen de elektriciteit was weer eens uitgevallen dus we konden niet koken ons huisje. Gelukkig was de elektriciteit na twee uurtjes weer terug, dus konden we toch lekker pannenkoeken bakken!

Vandaag alweer maandag, nu begint eigenlijk de eerste volle werkweek ;)

Veel liefs vanuit Zuid Afrika xx

  • 03 Maart 2014 - 12:54

    Susan :

    Lieve Yuur,
    Zo te horen heb je het erg naar je zin in Zuid-Afrika :)! Bijzonder dat de kindjes ook zo vrolijk zijn in jouw gezelschap! Geniet van die koppies! Xx

  • 03 Maart 2014 - 13:00

    Renée:

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar! En ja die foto was superleuk geworden:)! Erg lief

    Geniet ervan daar!

    xxxx

  • 03 Maart 2014 - 13:10

    Mama:

    Hoi Yura,
    Jou net even gesproken en nu jouw blog gelezen. Vorige week ben je vertrokken naar Afrika en kijk eens wat je in een week al allemaal beleeft hebt. Een bijzondere ervaring. Geniet er maar goed van en heb het maar leuk met de meiden in jouw huisje. Dikke kus mam en natuurlijk een dikke hugh van John. XXX

  • 03 Maart 2014 - 13:42

    Gerrie Van Hees:

    Leuke foto,s meid. Fijn om wat te lezen van je . Geniet er nog maar van. xxxTante Gerrie.

  • 05 Maart 2014 - 17:13

    Rien Minnaard:

    Yura een mooi verslag het lijkt ons dat je het erg druk hebt daar maar hopelijk heb je genoeg tijd om ook leuke dingen te doen veel liefs van Oma en Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yura

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 3918

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 22 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Zuid Afrika

Landen bezocht: